torsdag den 17. juni 2010

Søstermad = Vegetarmad

Trods gode intentioner har jeg desværre ikke fået blogget nogle opskrifter på det seneste, men efter en dejlig ferie i Tunesien har jeg igen fået blod på tanden.

Jeg fandt nogle "gamle" madbilleder på kameraet fra en weekend, hvor jeg havde besøg af min søster. Da søster er vegetar var kød og fisk selvfølgelig udelukket fra menuen. Fredag fik vi en rigtig dejlig kartoffel/jordskokke pizza.



Kartoffel-Jordskokkepizza 4 pers.

Igredienser bund:1,5dl vand, 25g gær, 1,5 spsk rapsolie, 1 tsk salt, 1dl grahamsmel, 3,5dl hvedemel.

Ingredienser fyld:500g kartofler, 500g jordskokker, 2fed hvidløg, 1dl rosmarin, 1 spsk. olivenolie, 1 pose revet ost, 150g bøfmozzerella, 2 rødløg (alt afhængig af størrelse)

Lun vandet og udrør gæren heri. Tilsæt rapsolie og salt. Rør først grahamsmel i dejen og ælt derefter hvedemel i indtil dejen er elastisk og blød, uden at klistre. Stil dejen til hævning i ½ time.

Imens dejen hæver skrælles kartofler og jordskokker og skæres i meget tynde skiver. Skiverne koges i letsaltet vand i 2-3min. Hvidløg, rosmarin, salt, peber og olie røres sammen og hældes over de kogte kartofler og jordskokker.

Rul dejen ud og foredel små stykker bøfmozzerella herpå. Dernæst fordeles kartoffel/jordskokke skiverne på pizzaen, dernæst kommes rødløg i ringe på. Fordel til sidst den revne ost på pizzaen.

Pizzaen bages i ca. 15 min ved 200grader.

Til pizzaen fik vi en salat bestående af avokado, champignon, tomatbåde og grønne asparges, med den olivenolie/balsamico dressing ovenpå.

Lørdag fik vi en helt forrygende risotto, som jeg vil komme med opskriften på i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar